OKR Ressurser
Selv om vi i Futureworks hjelper deg med å bruke ditt OKR-verktøy, har vi noen tips og råd det er lurt å ha i bakhodet for å få fullt utbytte av det.
OKR-eksempler for din bedrift
I denne bloggposten får du OKR-eksempler og hjelp til å skape egne hovedmål og delmål for bedriften. Vi gir deg tips til hva du bør tenke på for å effektivt komme i gang med OKR. Kort om OKR Objective & Key Results (hovedmål og delmål på norsk) er et...
Milliardselskapet Experis erfaring med OKR-verktøyet Futureworks
Milliardselskapet Experis erfaring med OKR-verktøyet Futureworks Experis er et globalt IT-konsulentselskap med rundt 1,3 milliarder i omsetning i Norge som har tatt i bruk Futureworks OKR-verktøy. I denne artikkelen kan du lese om hvordan verktøyet har hjulpet Experis...
En effektiv forretningsstrategi – skritt for skritt
En forretningsstrategi handler om hvordan en bedrift kan oppnå en ønsket tilstand. For å lykkes trenger du blant annet å etablere en grunnleggende strategi med overordnede mål, som operasjonaliseres på alle nivåer i bedriften. Vi guider deg gjennom de viktigste...
Slik implementerer du OKR i bedriften din
Objectives & Key Results (OKR) er en effektiv og mye brukt metode for bedrifter som ønsker å konvertere strategi, visjon, misjon og verdier til tydelige mål. Aktivitetene i selskapet knyttes til oppnåelsen av disse målene. Slik hjelper det å innføre OKR deg med å...
Eksempler på SMART-mål for din bedrift
I denne bloggposten får du syv eksempler på SMART-mål og hjelp til å skape egne spesifikke mål for bedriften. Ved å bruke SMART-modellen i målformuleringen øker sjansene for at målene oppnås. SMART, eller SMARTØF som er en utvidelse av det mer kjente akronymet SMART,...
Hva har OKR med tillit å gjøre?
Ganske mye. OKR (Objectives & Key Results) handler om å prioritere det som er viktigst akkurat nå. Det handler om å engasjere medarbeidere, få alle til å trekke i samme retning, beholde oversikten og synliggjøre fremdriften og veien dit. Dersom en leder ikke er i...
Å utøve lederskap gjennom OKR
Noe av det vakre ved å jobbe i krysningspunktet mellom teknologi og mennesker er å se hvordan teknologien kan hjelpe ledere til å bli bedre ledere. Eller, mer presist; dersom teknologien støtter oppunder en prosess slik at lederen får gjort det vedkommende skal -...
Sett gode mål for 2022
Endelig er det nye året her, og da er det tid for å sette mål. Hvordan kan du passe på at målene dere setter faktisk vil bli gjennomført? Mange ledergrupper har allerede formulert målene sine, mens andre har sine samlinger nå den kommende uken. En tenker jo at å...
Hvordan sørge for at OKR-implementeringen ikke blir nok en “svevende prosess”?
Hvordan sikrer vi en OKR implementering? Dersom du jobber i en kunnskapsbedrift, har du sikkert vært borti det før; ledelsen initierer et nytt prosjekt eller en ny måte å jobbe på. Videre deltar derepå en inspirerende workshop og får masse ny motivasjon. Når...
Hvordan starte med implementering av OKR?
Etter hvert som OKR kommer mer frem i lyset, er det flere som ønsker å ta dette i bruk. Her kommer gjerne det første spørsmålet opp, hvordan starte med OKR? Det enkle er ofte det beste - så her har jeg samlet de 5 viktigste tingene for å komme i gang med OKR. Repeter...
7 måter du kan bruke OKR med Futureworks i din bedrift
Futureworks er i korte trekk basert på målstyringsverktøyet OKR. Metoden bidrar til å forankre visjonen til selskapet nedover i organisasjonen gjennom tydelige Objectives, Key Results og tilhørende oppgaver (to dos). Under følger 7 måter du kan bruke Futureworks som...
Historien bak OKR
Målstyringsmetoden Objectives and Key Results (OKR) er et veldig aktuelt tema i ledergrupper om dagen. Bakgrunnen er at stadig flere oppdager at OKR rammeverket understøtter et moderne og agilt lederskap der hele organisasjonen involveres og samles rundt den...
OKR – hva er det og hvordan brukes metoden?
Når vi har mange baller i lufta, kan det være utfordrende å skille støy fra det verdifulle. Det er her målstyringsmetoden OKR gir enorm verdi. OKR (Objectives & Key Results) brukes for å hjelpe bedrifter med å konkretisere og styre etter de viktigste elementene...
SMART MÅL
SMART MÅL (SMARTØF) Vi kjenner i dag til en rekke forskjellige målstyringsverktøy som brukes i større og mindre organisasjoner. Målstyring handler om å definere og måle fremgang for å kunne gi tilbakemelding og retning, evaluere prestasjoner og motivere og inspirere...
Målstyring – Management by Objectives
Hva er målstyring? Målstyring er prosessen med å definere og måle fremgang for å kunne gi tilbakemelding og retning, hjelpe organisasjoner med å evaluere prestasjoner, samt motivere og inspirere ansatte. Det er mange måter å drive målstyring på, som for eksempel KPI,...
Hvordan vet vi om en OKR prosess vil lykkes?
Hvilke bedrifter som som lykkes med en OKR, er ikke tilfeldig. For å lykkes kreves bevisst og vedvarende innsats. Dette innebærer endring i vaner og atferd, noe som gjør at mange feiler før de i det hele tatt har startet.
10 GRUNNER TIL Å BRUKE OKR
Blant verdens største og mest anerkjente bedrifter er det mange navn som bruker målstyringsverktøyet OKR (Objectives & Key Results). Amazon, Google og Microsoft bare for å nevne noen. Men hvorfor bruker alle disse suksessrike selskapene samme verktøy, og er det...
Fem etablerte sannheter om OKR
De fleste organisasjoner vil ofte mislykkes med OKR i første runde. Hvorfor det går galt ved første forsøk varierer fra bedrift til bedrift, men en vanlig årsak er gapet mellom forventninger og virkelighet. I denne artikkelen skal vi se nærmere på fem etablerte...
OKR, hvor skal eierskapet ligge? Avdeling, medarbeider eller begge?
Et av de første spørsmålene som fort kan komme i beslutningen av å bruke Objectives & Key Results, er hvem som skal eie OKRene. Avdelingen (kan være team og eller grupper), medarbeider eller en blanding av begge? I praksis gjør selskaper alle tre, det kommer helt...
OKR er viktig for ledelsen!
Et vellykket OKR-program starter på toppen I min verden er det avgjørende at ledelsen sitter i førersetet ved implementering av en OKR prosess. De spiller en viktig rolle i det å skape engasjement, eierskap og fremdrift i organisasjonen. Så hvorfor skal du bruke...